Wet- en regelgeving verandert continu. Dat geldt helemaal voor het Nederlandse arbeidsrecht. Het Nederlandse arbeidsrecht – en daaraan verwante rechtsgebieden – wordt het hele jaar door aangepast aan de maatschappelijke ontwikkelingen en veranderende arbeidsmarkt. Een nieuw kalenderjaar betekent ook altijd weer nieuwe wet- en regelgeving. In deze juridische column enkele belangrijke wijzigingen in 2024 in vogelvlucht.
- Het minimum uurloon boven 21 jaar wordt € 13,27 bruto;
- Het maximum dagloon van het UWV wordt € 274,44 bruto;
- Het maximum premieloon werknemersverzekeringen bedraagt € 71.628 bruto;
- De WW premie blijft gelijk: laag 2,64% en hoog 7,64 %;
- De wettelijke transitievergoeding voor komend jaar is vastgesteld op € 94.000,- bruto;
- Het maximum pensioengevend loon wordt € 137.800 bruto;
- De AOW-leeftijd stijgt naar 67 jaar;
- De fiscale bijtelling voor een elektrische auto blijft ongewijzigd 16% tot een cataloguswaarde van € 30.000,-. De fiscale bijtelling boven voornoemd bedrag is 22%;
- De fiscale bijtelling voor auto’s die rijden op fossiele brandstoffen is 22%;
- De onbelaste kilometervergoeding voor reiskosten wordt € 0,23 per kilometer;
- Een OV-kaart onbelast vergoeden wordt eenvoudiger, mits deze wel zakelijk wordt gebruikt. Het bijhouden van een registratie zakelijk/privé gebruik is niet meer nodig;
- Het minimum uurtarief voor zzp’ers wordt € 32,24;
- De zelfstandigen aftrek voor ondernemers wordt verlaagd naar € 3.750,-;
- ‘Stap’ wordt ‘SLIM’. Werkgevers kunnen tussen 2024 en 2027 tot een bedrag van € 25.000,- aan subsidie ontvangen voor individuele opleidingen van werknemers;
- De arbeidskorting wordt verhoogd naar maximaal € 5.553,-;
- De onbelaste thuiswerkvergoeding wordt € 2,35 per dag;
- De vrije ruimte van de werkkostenregeling daalt naar een percentage van 1,92% tot een loonsom van € 400.000,-. Boven voornoemd bedrag blijft het percentage 1,18%;
Dan nog een aantal verwachte wijzigingen die nog in de pijplijn zitten. Houd de volgende onderwerpen in 2024 dus goed in de gaten:
- In lijn met het arbeidsmarktbeleid van de overheid dat ‘vast meer vast’ en ‘flex minder flex’ moet worden, wordt het nul-urencontract afgeschaft en vervangen door een zogenoemd ’basiscontract’;
- In lijn daarmee, ook aankomend groot nieuws bij de ketenregeling: ‘3x3x6’ wordt ‘3x3x60’. Ofwel: werknemers moeten maar liefst 5 jaar uit dienst zijn geweest, voordat aan hen weer een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd mag worden aangeboden. Uitzonderingen zullen (blijven) bestaan voor scholieren en seizoenarbeiders, voor wie de tussenperiode 6 maanden blijft;
- Nu nog een conceptwetsvoorstel is de hervorming van het concurrentiebeding. Zoals nu al verplicht is bij een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, wordt voorgesteld om ook bij arbeidsovereenkomsten voor onbepaalde tijd een motiveringsplicht voor de werkgever in te voeren. Ook wordt voorgesteld dat de werkgever een vergoeding aan de werknemer moet betalen als hij deze na afloop van het dienstverband aan het concurrentiebeding wenst te houden;
- Ook nog in de fase van een conceptwetsvoorstel, betreft het wetsvoorstel gelijke beloning mannen en vrouwen. Werkgevers met meer dan 50 werknemers worden verplicht hierover informatie te verstrekken aan de ondernemingsraad en in de bestuurs-verslaglegging. Ook zou een certificering moeten worden ingevoerd voor werkgevers met meer dan 250 werknemers;
- Wetsvoorstel gelijke kansen werving en selectie. Werkgevers met meer dan 25 werknemers, moeten een schriftelijke werkwijze hebben, gericht op het voorkomen van discriminatie;
- Al jaren is het een heet hangijzer met een niet goed werkende ‘Wet Deregulering Betrekking Arbeidsrelaties’. Daarom nu weer een nieuwe poging om schijnzelfstandigheid tegen te gaan en onduidelijkheid weg te nemen tussen werkgever/opdrachtgever en werknemer/opdrachtnemer over hun rechtspositie, met het conceptwetsvoorstel ‘Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden’;
- Werkgevers met minimaal tien werknemers zijn verplicht om een vertrouwenspersoon aan te stellen;
- In lijn met het minimumloon voor zelfstandigen, zit er nog iets aan te komen voor de zelfstandige, namelijk de verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen;
- De op stapel staande ‘co2 registratieverplichting mobiliteit’ voor woon-werkverkeer en zakelijke ritten, is uitgesteld naar juli 2024;
- Erg actueel is de balans tussen werk en privé, die steeds meer vervaagt nu veel werknemers ook geregeld thuis (kunnen) werken. Om psychosociale belasting in balans te houden, moeten er duidelijke afspraken worden gemaakt over ‘bereikbaarheid buiten werktijd’ of misschien beter geformuleerd: het juist niet bereikbaar zijn buiten werktijd.