Na jarenlange samenwerking betwistte een klant de extra declaraties van zijn accountant voor werk buiten de overeengekomen vaste prijs. In reactie daarop stopte de accountant met de werkzaamheden. De Alkmaarse kantonrechter oordeelde dat de klant niet hoefde te betalen zonder duidelijke uitleg over de extra kosten. De klant mocht de overeenkomst ontbinden en kreeg zijn geld terug. Daarentegen moet de accountant op zijn beurt de proceskosten en buitengerechtelijke kosten betalen. Belangrijke lessen uit deze zaak: het belang van tijdige communicatie over extra kosten én het regelmatig herzien van opdrachtvoorwaarden.
Tip
Bij een (lange) relatie met een klant komt het vaak voor dat de oorspronkelijke opdrachtvoorwaarden de lading niet meer dekken. Controleer daarom jaarlijks de opdrachtbevestiging en de algemene voorwaarden. Raadpleeg bij het achterwege blijven van betaling een advocaat en laat je adviseren over de eventuele rechten van retentie, opschorting en staking.
Wil je advies over hoe te handelen in dit soort situaties? Bel of mail dan naar Denise van Zijl, advocaat ondernemingsrecht en incasso. (vanzijl@keistadadvocaten.nl /06-23372324).